KÖZMAG (KÖZépiskolások MAGazinja) XIII. évfolyam 2. lapszám

„Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola” cím elnyerése

2019-ben iskolánk pályázatot nyújtott be a „Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola” cím elnyerésére az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz. Azok az intézmények pályázhatnak e cím elnyerésére, akik munkájuk során fontosnak tartják a diákjaik fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítését, és hozzájárulnak a tudatos fogyasztói magatartás kialakításához. Iskolánk- BSZC Csiha Győző Technikum és Szakképző Iskola– az országban 82. intézményként nyerte el e megtisztelő címet.

A cím odaítélése során legalább 3 szempontnak kellett megfelelni és vállalni ezeken túl legalább 1 további szempont teljesülését a következő 5 évben. Iskolánk fontosnak tartja, hogy a diákjait megismertesse a fogyasztóvédelem eszköztárával (pl: fogyasztóvédelmi jogok ismerete, Vásárlók Könyvének jelentősége). A pénzügyi ismeretek megalapozása napjainkban elengedhetetlen mindenki számára, ezért már nemcsak szakmai órákon fontos róluk beszélni. Szakképző iskola lévén fontosnak tartjuk, hogy jó kapcsolatot ápoljunk városunk vállalkozóival, hisz diákjaink többsége náluk tölti szakmai gyakorlatát. A gyakorlatok alkalmával megismerik a vállalkozások működését, betekintést nyerhetnek azok mindennapjaiba, ezzel is gazdagítják vállalkozási ismereteiket. Eladó szakos tanulókkal rendszeresen látogatjuk a helyi piacot, megismertetve a termelőkkel őket. Évek óta eredményesen vagyunk jelen a fogyasztóvédelmi, pénzügyi és élelmiszeripari versenyeken.

Egyik pályázati vállalásunk egy kupakgyűjtő felállítása volt, mellyel egyben tehermentesíthetjük a környezetet és segíthetünk rászoruló gyerekeken is. Ennek a felállítása a Fenntarthatósági hét folyamán meg is történt. A kupakgyűjtőt iskolánk hegesztő tanulói készítették el és formája az iskola logóját szimbolizálja. Másik vállalásunk a reklámok fogyasztókra tett hatásainak elemzése lesz.

A Fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelő iskola oklevelet 2016 óta Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős államtitkár adja át személyesen az iskola intézményvezetőjének. A járványhelyzetre való tekintettel sajnos idén ez a díjátadó ünnepség nem került megszervezésre, így postán kaptuk meg a díszoklevelet.

Ötvösné Kéki Piroska Ibolya

pályázati koordinátor

Fenntarthatósági Témahét 2020

Az eredetileg 2020 áprilisára tervezett Fenntarthatósági Témahét a járványhelyzet miatt új időpontban, 2020. október 5-9. közötti időpontban került megrendezésre. A főbb témák az energiahordozók, a klímaváltozás és az egészségnevelés voltak. Iskolánk is regisztrált a programokra. Ennek keretében a diákok osztályfőnöki órákon, természetismeret órán és szakmai órákon (élelmiszer ismeret és kereskedelmi ismeret) kerültek közelebb a témákhoz.

Ezen a héten került felállításra iskolánkban egy kupakgyűjtő (iskolánk hegesztő szakos tanulói készítették, melynek alakja az iskola logóját szemlélteti) is, mellyel a környezettudatosságra szeretnénk a tanulóink figyelmét felhívni. Az összegyűlt kupakokat rászoruló gyerekeknek fogjuk eljuttatni. Jelenleg az SMA-s Zsombor számára gyűjtünk.

Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!

2020 októberében került megrendezésre a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis pénzügyi online vetélkedő, melyen technikumi és szakképző osztályok diákjai mérhették össze tudásukat. A vetélkedőre való felkészülés során olyan pénzügyi ismeretekkel ismerkedhettek meg a diákok, melyek elengedhetetlenek a későbbi életük során. Ilyenek voltak: a családi költségvetés, fizetési módok, hitel lehetőségek, biztosítások, lakhatás pénzügyei, befektetési lehetőségek, adózási ismeretek és a zöld pénzügyek.

Iskolánkból 5 négyfős csapat jelentkezett a versenyre, melyre 798 csapat regisztrált. Minden évfolyam képviseltette magát. Eladóktól egészen a turisztikai értékesítőkig. Bár a döntőbe nem sikerült továbbjutnunk, de értékes tapasztalatokkal gazdagodott minden csapat.

Egy család- egy szakma

A GINOP6.2.3. pályázatunk keretében célunk az, hogy diákjainknak segítsük saját életpályájuk felépítését, utat mutassunk egy sikeres jövő felé. A fenti programot ugyan a szülők bevonásával terveztük megvalósítani, de a kialakult járványügyi helyzetben ezt nem láttuk biztonságosan megszervezhetőnek. Így jártunk a tervezett pályaorientációs céglátogatásokkal is, mivel előzetes tájékozódásunkra több helyen kaptuk azt válaszként, hogy most nem tudnak látogatókat fogadni. Így nem maradt más hátra, mint az interneten való keresgélés, kutakodás és a telefonos ’interjú’ készítése. Szerencsére mind a diák, mind az oktató feltalálta magát ebben a helyzetben is és sikerült a programot megvalósítanunk.

Cél az volt, hogy bemutassunk a diákoknak olyan hajdúnánási családokat, ahol ugyanazt a tevékenységet szinte apáról-fiúra örökítik. Találtak gépészetben, könnyűiparban, mezőgazdaságban, faiparban folyamatosan eredményeket felmutató vállalkozásokat. Az ő történetüket és tevékenységüket PowerPoint előadásokban dolgozták fel egyes szakcsoportok, majd ezek alapján egy mindenki számára megtekinthető összefoglaló tabló is kikerült a faliújságra. A diákok által készített kisfilmek a közösségi térbe kihelyezett képernyőn egy héten keresztül ki voltak vetítve.

Bízunk benne, hogy sikerült inspirációt nyújtani a jövő szakembereinek és tavasszal lesz lehetőség élőben is betekintést nyerni a megismert cégek mindennapjaiba.

Tanévnyitó ’suli-buli’

Egy program, amely minden nálunk tanuló diáknak szól. 2020. szeptember 1.-én került sor a rendezvény lebonyolítására. Célunk az volt, hogy az új tanév indításához hasznos információkkal és érdekes feladatok megoldásával összekovácsoljuk a régi és új osztály közösségeket, akik majdnem fél éve nem találkozhattak iskolai keretek között.

Program:

  1. Tanév rendje teszt – különböző, a tanévben lévő eseményekről feltett kérdésekre kellett helyes válaszokat adni.
  2. Ki nyaralt itt? – tippeld meg, hogy az adott kép melyik tanárhoz és földrajzi helyhez köthető.
  3. Karikatúra – fel kellett ismerni, hogy az adott eltorzított tanári fotók kiket ábrázolhatnak.
  4. Kvíz – az összes közismereti és szakmai tantárgyból kapott kérdéseket kellett helyesen megválaszolni.
  5. Melyik tanár kedvenc tárgya? – A csapatok megtippelhették, hogy az adott kép melyik tanár kedvenc tárgyát ábrázolhatja. Ebben persze a felsőbb évesek ügyesebbek voltak.
  6. Slágerek – többféle, iskolához kapcsolódó ismert sláger szövegét kellett megfelelően kiegészíteni, többek között a jól ismert „De nehéz az iskolatáska”…. is listás volt.
  7. Fénykép – az intézmény aulájában lévő „Tanévnyitó suli-buli” feliratnál fényképet készítettek az osztályok. Többletpont járt a maszkos osztályfotókért!
  8. Flash Mob – A Boney M – Daddy Cool című száma többször megszólalt az iskolában, amelyre minden megszólaláskor, bárki bárhol járt mozogni, táncolni kellett.
  9. Maszk szépségverseny – az osztályok kidekorálták maszkjaikat és közülük a legszebbet delegálták, amely pontozásos versenyen vett részt.

 

A verseny remek hangulatban zajlott le. Minden feladatban jól szerepeltek a részt vevők., tanár és diák egyaránt részt vett minden feladatban.

A maszk szépségverseny olyannyira kedvelt feladat volt, hogy még az igazgatónő arcképe is megfestésre került az egyik maszkon. Ezen kívül még szebbnél-szebb maszkok készültek, illetve voltak, amelyek között gyárilag megrajzolt, ill. festettek is voltak.

A kedvenc tárgyak megtalálása hatalmas nyomozásba fulladt. Sorra indultak meg az osztályokból a diákok, és lázas nyomozást folytattak le annak érdekében, hogy akár csak egyetlen tárgy tulajdonosát is megtalálják.  Rengeteg nevetést és viccelődést eredményezett a sok kis fiatal ’Sherlock Holmes’.

A ’Flash Mob’ számtalan eddig nem látott, nem hallott és kevésbé ismert tehetségre mutatott rá. Sorra lepődtek meg egymás rejtett tánctudásán a diákok, amelyet finoman szólva is fergeteges jókedv kísért.

Legyél bármilyen ember, jöjjél bárhonnan, nálunk tuti mosolyra fakadtál már az első tanítási nap!

 

Hajdúnánás, 2020. szeptember 01.

KÖZMAG (KÖZépiskolások MAGazinja) XIII. évfolyam 1. lapszám

Tanévnyitó ünnepség és első tanítási nap

Javítóvizsgák

Orvosi vizsgálat

Új szakképzési formák

Ezek is mi vagyunk